
Czym są programy wellness dla firm?
Czym są programy wellness? Jeszcze do niedawna kojarzyły się z ekskluzywnymi rzeczami czy masażami w SPA. Dzisiaj natomiast aspirują do bycia filozofią życia XXI w., która wkrada się nie tylko do naszych osobistych wartości, lecz również staje się warunkiem satysfakcjonującej pracy.
Programy wellness dla firm to nic innego jak plan działania ustalony w celu osiągnięcia dobrego zdrowia oraz dobrostanu pracowników.
Wyżej wspomniane zdrowie odnosi się zarówno do zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Jednocześnie „dobrostan pracowników” oznacza ogólny stan psychiczny oraz emocjonalny. Zwłaszcza pod względem tego, jak bardzo jest ona szczęśliwa lub usatysfakcjonowana z pracy, poza tym, że jest zdrowa fizycznie.
W organizacjach programy wellness stają się nie tylko planami dla każdego pracownika indywidualnie, lecz również dla całego zespołu.
Obszary wellness w firmie
Możemy wyróżnić cztery obszary wellness dla firm, które obejmują:
Rozwój osobisty i zawodowy
Ważne jest, aby przygotowując programy wellness dla firm, skupić się na każdym możliwym aspekcie. Zdrowie fizyczne przyczynia się do lepszego zdrowia psychicznego i odwrotnie. Zatem w firmie wellness nie może zabraknąć tak ważnego aspektu, jakim jest stały rozwój pracowników, który zawiera:
- szkolenia specjalistyczne,
- kursy związane z pracą,
- mentoring,
- coaching.
Odporność emocjonalna
Ten program wellness obejmuje dobre samopoczucie psychiczne, emocjonalne oraz społeczne. W szczególności obejmując sposób i umiejętność radzenia sobie ze stresem.
Program wellness w firmie może obejmować:
- konsultacje psychologiczne,
- warsztaty uważności i medytacje,
- work-life balance,
- warsztaty radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym,
- zdrowie duchowe (zadowolenie z celu życia),
- dobrostan intelektualny (kreatywność),
- dobrostan finansowy (umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami finansowymi).
Zdrowy tryb życia
Zdrowy tryb życia obejmuje aspekty takie jak aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, naturalna suplementacja czy profilaktyka zdrowotna.
Zdrowe odżywianie
Często w biegu decydujemy się na spożycie posiłków typu fast food lub przetworzonych, które z łatwością możemy dostać w wielu sklepach. Dlatego też tak ważny jest program wellness zajmujący się zdrowym odżywianiem, który będzie szerzył świadomość pracowników i w dłuższej perspektywie zmieniał świadomość i nawyki żywieniowe.
Program obejmuje:
- wpływ żywności na stan emocjonalny,
- wpływ żywności na powstawanie problemów zdrowotnych,
- jak żywność wpływa na naszą produktywność.
Zdrowie fizyczne
Z racji, że każdy pracownik i w firmie pracownicy mogą obejmować różne stanowiska pracy, ważne, aby dostosować indywidualne plany dla każdego, które uwzględniają przede wszystkim różne schorzenia, nawyki związane z ćwiczeniami czy poziom sprawności. Program wellness powinien być jednocześnie proaktywny, aby zapobiegać powstawaniu chorób, np. cukrzycy.
W ramach programów wellness w firmie możesz uwzględnić przeprowadzanie badań okresowych pracowników, które obejmują, m.in.:
- wagę,
- wzrost,
- wskaźnik BMI,
- poziom cholesterolu,
- poziom cukru.
Dbałość o zdrowie w miejscu pracy
Z racji, że sporą część dnia spędzamy w pracy, ważne jest, aby tam również wprowadzać zmiany.
Obszar wellness z zakresu dbałości o zdrowie w miejscu pracy może obejmować:
- masaże work-site,
- ergonomia pracy,
- katering biurowy.
Jak uzyskać lepsze wyniki dzięki programom wellness dla firm?
Sukcesem do efektywności programów wellness jest długofalowe nastawienie – nie tylko na czas jednego miesiąca. Dobre samopoczucie pracowników jest budowane równocześnie na wielu płaszczyznach. Najważniejsze czynniki wpływające na ten stan to spójna, oparta na wartościach kultura firmy oraz menadżerowie rozumiejący pojęcie wellness i posiadający odpowiednią wiedzę w tym zakresie. To również dobra atmosfera i pozytywna energia w pracy, które wpływają na efektywność i kreatywność pracowników.
Jeżeli interesuje cię wellness dla firm to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. U nas znajdziesz wszystko, czego może potrzebować twoja firma i jej pracownicy.